Honda Valkyrie F6C Forum banner

Autoband op de fiets?

42K views 69 replies 26 participants last post by  M3TAL CHIP  
#1 ·
Het schijnt dat sommige GW-mannen autobanden op de achterkant van hun motorfietsen hebben gezet. Ze beweren dat dit de rit veel soepeler en aangenamer maakt. Heeft iemand dit ooit gedaan?

#4 ·
Dat dacht ik al.

#5 ·
Ik heb een autoband op een paar fietsen gelegd.

Een autoband maakt de rit soepeler en comfortabeler.

Het remmen is verbeterd en de wegligging was net zo goed in de bochten als bij de motorband, misschien zelfs beter.

Ik kon maar ongeveer 6.000 mijl uit een motorband halen.

Maar toen ik overstapte op een autoband, had ik 40.000+ mijl gereden en was hij nog niet versleten tot aan de slijtage-indicatoren van de autoband.

De belangrijkste zaak is om ervoor te zorgen dat je een autoband krijgt met echt goede tractie.

#7 ·
Ik heb het geprobeerd op mijn grote Vulcan cruiser en het er toen afgehaald en vervangen door een Metzler me880. De reden dat ik het verwijderde, is dat de autoband oneffenheden in het asfalt zou grijpen en de motorfiets met lagere snelheden in een andere richting zou trekken, waardoor mijn evenwichtsgevoel werd geschud. De band was oké bij hogere snelheden en op een glad wegdek, maar ik kon de onvoorspelbare aard van de autoband niet rechtvaardigen. Mijn conclusie is: ga ervoor als je dat wilt, maar wees voorzichtig bij lagere snelheden, motorbanden zijn ontworpen voor motorfietsen, autobanden voor auto's. een voormalige darksider

#9 ·
Ik heb zo'n 20 jaar geleden wel eens autobanden op mijn fietsen gelegd, vooral omdat ze goedkoper waren en zo goed als eeuwig meegaan. Ik merkte niet veel verschil in handling, maar waar ik woon zijn er ook niet veel bochten. Kwaliteit? Ik heb altijd gedacht dat elke top-end autoband beter gebouwd is dan de beste vergelijkbare motorband. Uiterlijk? Nou, toen reed ik meestal op oude barrels, dus het uiterlijk maakte niet uit. Ik denk dat een gloednieuwe Valk er misschien een beetje raar uitziet met autobanden.

Motorbanden zijn veel te duur en gaan niet lang mee. Ik weet niet zeker waarom een fatsoenlijke achterband $200 moet kosten en maar 6-10k mijl meegaat, maar een vergelijkbare autoband 40k mijl meegaat en maar $120 kost? Het is waarschijnlijk alleen maar omdat er niet zoveel concurrentie is als het om motorbanden gaat. Bovendien worden motorfietsen tegenwoordig gezien als recreatief speelgoed en lijken hun eigenaren elke prijs voor hun hobby te betalen. Auto's daarentegen zijn een noodzaak. De concurrentie op de autobandenmarkt is ook enorm.

Veel bouwers van ratbikes en dragbikes kozen voor autobanden. Het is helemaal niet slecht, als de band enigszins afgeronde schouders heeft. Dat gezegd hebbende, je kunt niet zomaar elke autoband gebruiken en aanpassingen aan de spatborden kunnen nodig zijn. Het beste is om het door een ervaren werkplaats te laten doen.

#10 ·
Voor wat het waard is... Ik heb een 205 55 17 band op mijn 2014 Valkyrie gezet. Hij paste niet. Wreef tegen de accubak aan de linkerkant en de achterbrug aan de rechterkant.
Van wat ik heb gevonden, is 205 de kleinste band die in 17 inch wielmaat wordt gemaakt. Nu weet ik dat er enkele 155, 180 en 190S worden vermeld, maar dat zijn tijdelijke reservebanden en niet geschikt voor ons gebruik.
Ik ben van plan om naar een GW 16" wiel te gaan en dan kan een 195 wellicht werken.
Ik sta open voor ideeën, maar geen kritiek op het rijden met een autoband, alsjeblieft.

#11 · (Edited)
Voor de goede orde... Ik heb een 205 55 17 band op mijn 2014 Valk gezet. Hij paste niet. Wreef tegen de accubak aan de linkerkant en de achterbrug aan de rechterkant.
Voor zover ik heb ontdekt, is 205 de kleinste band die in 17 inch wielmaat wordt gemaakt. Nu weet ik dat er enkele 155, 180 en 190S worden vermeld, maar dat zijn reservebanden en niet geschikt voor ons gebruik.
Ik ben van plan om over te stappen op een GW 16" wiel en dan kan een 195 werken.
Ik sta open voor ideeën, maar geen kritiek op het rijden met een autoband, alsjeblieft.
Ik zou niet verwachten dat een 205 55 R17 op een Valk of Gold Wing past, maar ik heb gehoord dat iemand die maat (non-runflat) daadwerkelijk op een Wing gebruikt. De installatie alleen al is waarschijnlijk een hele klus. Misschien wil je een 195 55 R16 (Kumho Exsta RF) of een 195 60 R16 proberen bij 40+ Psi. De 195 55 R16 verlaagt de motorfiets met ongeveer 1 1/2". Het is goed voor kleine rijders, maar je kunt ook het schrapen van de voetsteunen erger maken, waar de Valk blijkbaar gevoelig voor is. De 195 60 R16-maat is moeilijk te vinden omdat slechts zeer weinig auto's hem gebruiken, maar hij heeft mooie, afgeronde randen. Verschillende doorsnede maar hetzelfde profiel en dezelfde radius als de originele Dunlop III Roadsmart van de Valk.

Zolang ze nergens tegenaan schuren, zullen autobanden veel koeler draaien dan motorbanden, en sommigen zeggen dat ze comfort toevoegen omdat ze doorgaans een draagvermogen van 1400 lbs hebben, terwijl een motorband slechts 800 lbs heeft en dunnere zijwanden. Dus, waar is het "risico" dat sommigen zien, zolang de band geschikt is voor de topsnelheden van de motor? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een klapband kreeg. Voor de meesten is darksiding echter niet logisch. Ze rijden <2.000 mijl per jaar. Elke motorfiets achterband gaat 5 jaar mee en dan is het toch tijd om hem te vervangen. Dit is alleen iets voor mensen die veel rijden.

#15 ·
Ik reed Darkside op mijn Wing toen ik hem had. Ik reed met de Kumho 195-55-16. Het is een runflat-band die me meer comfort en gemoedsrust gaf. Er is een video van die band hier ww.youtube.com/watch?v=5xKMuJbSyV4
Zegt dat de video niet beschikbaar is. Misschien je machtigingen controleren? Het grootste probleem met de nieuwe Valk is echter de 17" achterband en het lijkt moeilijk om een autoband te vinden die past.

#22 ·
http://ridermagazine.com/2016/05/20/tales-from-the-dark-side-putting-car-tires-on-motorcycles/
“We beschouwen de motorfiets als een compleet systeem waarbij de banden, de wielen, de swingarm, de vorken en het frame zijn ontworpen om samen te presteren. Het veranderen van zelfs maar een van die componenten kan de beoogde eigenschappen van de motorfiets veranderen.”

Banden Don’ts
Overweeg nooit om een autoband te gebruiken om een motorband op uw motor te vervangen. Bekend als ‘Riding On The Dark Side’, hebben sommige motorbezitters dit gedaan omdat ze denken dat ze een betere duurzaamheid (geld besparen) uit een autoband halen in plaats van een motorband.
“Een Bridgestone autoband en een Bridgestone motorband zijn compleet verschillend en zijn ontworpen voor totaal verschillende doeleinden. Om te beginnen, zitten er verschillende compounds in beide en verschillende tractie-eigenschappen.

Volgens Mike Manning, Dunlop Motorcycle Product & Marketing Manager, “zijn er verschillende overwegingen bij het kijken naar bandenontwerp en gebruik voor een eenbaans ‘camber’ voertuig zoals een motorfiets versus een 2-baans voertuig zoals een auto of vrachtwagen. Bandenprofiel, constructie en compounds zijn specifiek ontwikkeld voor elk type voertuig.Waarom? Omdat auto's en motorfietsen anders omgaan. Heel anders.

#24 ·
Ik ben DarkSide op mijn 99 SuperValk en het rijdt gewoon geweldig. Niet alle banden presteren echter even goed, ik heb een breder profiel geprobeerd en vond de rit niet prettig. De Austone doet het echter geweldig. Betere tractie bij het starten en stoppen, en natuurlijk slijtage. Presteert beter dan sommige motorbanden die voor die motor bedoeld waren.

Degenen die meestal zeggen het niet te doen... zijn degenen die het niet gedaan hebben.

#40 ·
autoband op GW & Valk

Ik heb autobanden gehad op de achterkant van 3 Wings en 2 Valks. Dit was toen ik 100 mijl per dag pendelde. Ik was bereid om het ruwe bochtgevoel, de schouderhef en de zelfcorrigerende eigenschappen van de autoband te verdragen in ruil voor een sterk verhoogde kilometerstand en een grotere contactvlak in de regen. Nu ik nog maar 15.000 mijl per jaar rijd, ben ik met pensioen, is de ruil geen goede en ben ik teruggegaan naar Avons en ben ik zo tevreden als ik maar kan zijn. Zoals het gezegde luidt: Ieder het zijne.

#44 ·
Gisteren de band ontvangen en onder de indruk van het uiterlijk en de specificaties. 6-laags loopvlak (2 staal, 2 poly en 2 nylon) 10/32s met veel watergroeven rondom en over de band om water af te voeren. De draagvermogen is aanzienlijk groter dan bij fietsbanden in die maat. Stevige zijwand, 2-laags poly. (voelt steviger aan dan de Austone Taxi Band, maar de zijwand is korter op deze band, dus het zal meer lijken op de zijwand van de fietsbanden wat betreft flexibiliteit). Max PSI is 50 met een draagvermogen van 1250.

#45 ·
Gisteren de band ontvangen en onder de indruk van het uiterlijk en de specificaties. 6-laags loopvlak (2 staal, 2 poly en 2 nylon) 10/32s met veel watergroeven rondom en over de band om water af te voeren. De draagvermogen is aanzienlijk groter dan motorbanden in die maat. Stevige zijwand, 2-laags poly. (voelt steviger aan dan de Austone Taxi Band, maar de zijwand is korter op deze band, dus het zal meer lijken op de zijwand van de motorbanden wat betreft flexibiliteit). Max PSI is 50 met een draagvermogen van 1250. Specificaties en beoordelingen van deze band die ik heb gelezen zijn zeer gunstig. Ik kijk ernaar uit om de andere band af te slijten en deze uit te proberen.
Ik had ook een CT op mijn VTX, maar ik twijfel of ik het op de Valk ga doen. Dit ding rijdt zo verdomd goed in vergelijking met mijn X. Maar ik ben nog steeds geïnteresseerd in uw beoordeling van de rit wanneer u hem uiteindelijk installeert en er een paar kilometer mee rijdt.

#46 ·
Besloten om niet te wachten en het seizoen te beginnen met verse achterbanden, de achterband was bijna versleten bij 10,5K maar had nog wel langer mee gekund. De Darkside band erop gemonteerd en dat was de gemakkelijkste bandenwissel die ik in tijden heb gedaan. Ik heb de motorfiets opgetild met mijn 3-tons krik met het voorwiel in een LA Wheel Chock. Ik had wel een hijsband onder de voorkant van de handgrepen geschoven om stabiliteit te bieden indien nodig, maar ik denk dat het ook wel zonder was gelukt. 5 wielbouten en het wiel was eruit zonder spatbord, uitlaat of tassen te verwijderen. De CT was iets breder aan de loopvlakzijde, dus het erin schuiven vergde wat TLC. Maar makkelijk genoeg. Mijn bandenman heeft hem voor 25 dollar gemonteerd, maar had de adapter niet om dat achterwiel te balanceren... en er zaten ook geen gewichten op de OEM-band. Ik zal Ride On toevoegen zodra het weer warmer wordt, zodat ik op een testrit kan gaan etc. Geen wrijving of problemen, ziet er geweldig uit en ik ben er zeker van dat het met het betere loopvlak geweldig zal zijn voor tractie en remmen. Ik kan nauwelijks wachten...

#47 ·
Besloten om niet te wachten en het seizoen te beginnen met vers achterrubber, de achterkant was bijna op bij 10,5K maar had nog langer mee gekund. De Darkside Tire erop gemonteerd en dat was de gemakkelijkste bandenwissel die ik in lange tijd heb gedaan. Ik tilde de motorfiets op met mijn 3 ton krik met het voorwiel in een LA Wheel Chock. Ik had wel een hijsband onder de voorkant van de handgrepen geschoven om stabiliteit te bieden indien nodig, maar ik denk dat het ook zonder goed was gegaan. 5 wielbouten en het wiel was eruit zonder spatbord, uitlaat of tassen te verwijderen. De CT was iets breder aan de loopvlakzijde, dus het erin schuiven kostte wat TLC. Maar makkelijk genoeg. Mijn bandenman monteerde hem voor 25 dollar maar had de adapter niet om dat achterwiel te balanceren.....en er zaten ook geen gewichten op de OEM-band. Ik zal Ride On toevoegen zodra het weer warmer wordt, zodat ik op een testrit kan gaan etc. Geen wrijving of problemen, ziet er geweldig uit en ik ben er zeker van dat het met het betere loopvlak geweldig zal zijn voor tractie en remmen. Ik kan nauwelijks wachten.....
Zag je fb-bericht, die achterband ziet er goed uit op de valk. Ik dacht erover om mijn band zelf te doen met deze methode, https://www.youtube.com/watch?time_continue=285&v=TShysJyHb-0 omdat ik geen lift of adapters heb. Lijkt dit legitiem?

#53 · (Edited)
Had de fiets gisteren buiten in de temperaturen van 20 graden en sneeuwbuien voor een korte testrit. En vandaag weer voor een langere rit van 40 mijl om wat boodschappen te doen.

Banden spanning 42psi, voorband Avon Cobra 120 (in plaats van 130) maat bij 40psi. Tractie bij acceleratie en remmen was goed, zoals verwacht. Rijdt soepel, maar geeft iets meer feedback in vrachtwagen sporen dan een band voor een motorfiets, maar niet veel. Handling bij lage snelheid is prima. Had hem vandaag tot 80/90 ongeveer zonder problemen, behalve de windchill en het was winderig zoals het was. De achterband is nog niet gebalanceerd en het leek prima, maar ik ben wel van plan om er wat mee te rijden als het warmer wordt. Ik denk dat ik tevreden ben met de algehele handling en het comfort van de rit. Ik denk dat de tijd zal leren wat de kilometerstand kan zijn.

#55 ·
Ongeveer 300 mijl op deze band en ik vind hem tot nu toe erg goed. Soepele en comfortabele rit, geweldige tractie en remmen en hij stuurt behoorlijk goed. Heeft iemand anders er al een op de zijne?
Nog niet. Heb waarschijnlijk nog profiel voor ongeveer 5.000 mijl op mijn achterband, maar ik rijd veel, dus het duurt maar ongeveer 3 1/2 - 4 maanden. Dan kan ik ook een darkside band monteren. Zoals ik al zei, ik deed dit vroeger met succes toen ik jong en blut was, dus waarom zou ik het niet nog eens proberen?